Carlos Sainz negyedszer is megnyerte a Dakart

Az Audi harmadik próbálkozásra révbe ért és sikerre vitte az elektromos projektet, a Toyota újonca és Loeb fért még fel a dobogóra.

Egy 175 kilométeres, a többi szakaszhoz képest „sprint” szelektívvel zárult a 46. Dakar Rali. A szakasztól nagy fordulatokat nem várhattunk, és végül nem is kaptunk: a lényeg maradt úgy, ahogy tegnap este állt.

Brabec másodszor nyert a motorosoknál
A motorosoknál a tavalyi futamgyőztes Kevin Benavides zárta a legjobb szakaszeredménnyel az idei Dakart, egy percet adott KTM-es csapattársának, Toby Price-nak, de a lényeg az volt, hogy hibázik-e a versenyt magabiztosan vezető Ricky Brabec.

Ez nem történt meg, az amerikai versenyző nyolcadik időt motorozott, ezzel pedig megőrizte az összetettbeli előnyét, és 2020 után másodszor is megnyerte a kétkerekűek Dakarját: csaknem 11 perces előnnyel zárt a vele végig óriási csatát vívó botswanai Ross Branch előtt, aki így is az eddigi legjobb Dakar-eredményét szállította. Ugyanez elmondható a francia Adrien van Beverenről, aki a dobogó alsó fokán zárta a viadalt, megelőzve Benavidest és Price-t.

Sainz negyedik Dakar-győzelme
Az autósoknál bő egyórás előnnyel vághatott neki ennek a távnak Carlos Sainz, miután tegnap Sebastien Loeb alatt is megadta magát a Prodrive Hunter. A spanyolnak így nem kellett sietnie, szép óvatosan beautózott a célba, és megnyerte a futamot: pályafutása negyedik Dakar-győzelmét könyvelhette el, ráadásul úgy sikerült behúznia ezt a kéthetes erőpróbát, hogy egyetlen szakaszon sem lett az övé a legjobb idő.

Ezzel pedig az Audi is révbe ért: az elektromos (bár egy kétliteres benzinmotorral folyamatosan, menet közben töltött) autó projektje két, bukást hozó év után harmadjára már elérte a célját, és sikerült megnyerniük a Dakart.

A második helyre a Toyota újonca Guillaume de Mevius ért be remek eredményt elérve, Loeb pedig végül a tavalyi és tavalyelőtti ezüstérme után ezúttal a dobogó alsó fokára állhatott fel a Hunterrel. A francia végül megnyerte ezt a szakaszt is, így öt részsikerével ő lett a legeredményesebb ezen a listán, az összetettben viszont a rengeteg technikai hiba és defekt miatt nem juthatott előrébb a harmadik helynél.

Érdekesség, hogy Sainz annyira nem lehetett nyugodt, hogy csapattársa, Stephane Peterhansel alatt megtörtént az az egyetlen dolog, ami Sainztól is elvehette volna még a győzelmet: megállt az Audi motorja, így nem tudta folytatni és befejezni a Dakart…

Női győztes a Challengerben
A T3-as autókat tömörítő Challenger kategóriában viszont drámai fordulatot hozott az utolsó szakasz. Mitch Guthrie (aki az egy órával vezető Eryk Goczal kizárása után került az élre) 25 perc előnnyel kezdhette meg a záró szelektívet, azonban már az első kilométereknél jött a katasztrófa: turbóproblémák miatt meg kellett állnia, és bő húsz percet elveszített az előnyéből az első ellenőrző pontig.

A lehetőséget megérző Cristina Gutierrez aztán fokozatosan át is vette a vezetést, majd a szakasz hajrájában az addigra már hátrányban lévő Guthrie még egyszer bajba került: hajtásproblémák miatt meg kellett állnia, jelenleg is a szervizkamionjára vár.

Így a Challenger kategóriában a spanyol hölgy, Cristina Gutierrez nyerte a 2024-es Dakar Ralit!

Macik első Dakar-győzelme a kamionosoknál
Fordulatos versenyt hozott a kamionos kategória, de az utolsó szakaszon itt már nem történt fordulat. A jelentős előnnyel érkező Martin Macik nem hibázott, és óvatos autózással beért a célba, úgyhogy megnyerte a kategória értékelését, és pályafutása első Dakar-győzelmét aratta.

Az Ivecóval versenyző pilóta közel két órával előzte meg a versenyt korábban szintén vezető cseh Ales Lopraist, a harmadik helyre Mitchel Van den Brink már négy és fél óra lemaradással érkezett meg, a korábban leggyorsabbnak tűnő, és sokáig vezető Janus van Kasteren pedig a negyedik helyet szerezte meg a monstrumok között.

SSV, Quad
A T4-es (olyan, mint a T3-as, csak sorozatgyártású) autók között kiemelkedően versenyezte végig ezt a Dakart a francia Xavier de Soultrait, és a végén sem lehetett őt utolérni: pályafutása első Dakar-sikerét könyvelhette el, és az utolsó méterekig küzdött érte, hiszen végül csak két és fél perccel előzte meg Jerome de Sadeleert.

A quadok küzdelmét az argentin Manuel Andujar nyerte meg nyolc perccel Alexandre Giroud előtt, aki ugyan behúzta az utolsó szakaszt, de nem tudott eleget faragni a hátrányán. Andujar 2021 után másodszor nyert Dakart a szűk létszámú quados mezőnyben.

Hogyan zártak a magyarok?
A motorosok között a román licensszel induló Gyenes Emánuel a 23. helyen zárta a viadalt. Lónyai Pál már korábban feladta a küzdelmet egy sérülés miatt a Chellengerben, a legjobb magyar eredményt pedig a Qualisport hozta a kamionosok között: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László a 15. helyen ért be 65 óra hátránnyal a fent említett Macik mögött. Darázsi Zsolték és Szalai Norberték eredményére még várunk.

Related posts